Undgå at blive snydt på nettet

Nyheder fra IT verdenen
Besvar
nyheder
Indlæg: 8580
Tilmeldt: tirs sep 22, 2020 3:13 pm

Undgå at blive snydt på nettet

Indlæg af nyheder »

BilledeDanske forbrugere bebrejder sig selv, når de bliver snydt på nettet. Det viser en undersøgelse fra Forbruger Europa. Følelsen af skyld, skam og selvbebrejdelse giver de useriøse virksomheder gode vilkår. Undersøgelsen afdækker online snyd i en bred forstand, men langt størstedelen af de adspurgte er blevet snydt for mindre beløb på under 1000 kr. ”Det er ofte beløb i den størrelse, der gør sig gældende, når forbrugere bliver snydt på nettet af udenlandske virksomheder, fx ved at falde over et lokkende tilbud på sociale medier, køb af en prøvepakke, der viser sig at være et abonnement eller køb af varer fra useriøse hjemmesider.” Tre gode råd til at undgå snyd på nettet: 1. Hvad skriver andre om hjemmesiden? Søg på nettet, og læs anmeldelser af hjemmesiden. Undersøg fx, om virksomheden er til stede på sociale medier. Der kan du normalt finde anmeldelser og kommentarer. Vær også opmærksom på, om anmeldelserne virker troværdige i forhold til navn, sprog, ydelse etc. 2. Er der en troværdig adresse og andre kontaktoplysninger? Virksomhedens adresse skal altid oplyses på hjemmesiden, så du fx kan sende varen retur. Der bør også være andre oplysninger som et telefonnummer, e-mail og CVR-nummer, og du bør ikke skulle lede efter det. 3. Er der stavefejl eller mærkelige formuleringer? At hjemmesiden fx bruger .dk, betyder ikke, at der er tale om en dansk virksomhed. I stedet er det en god idé at være opmærksom på, om sproget virker reelt, og om der fx er mærkelige formuleringer. Det kan tyde på maskinoversættelser. Gode råd, hvis du er blevet snydt på nettet af en virksomhed Pengene er ikke blevet trukket på dit kort:
  • Gør hurtigst muligt virksomheden opmærksom på, at du er uenig i deres krav. Sørg for at gemme mailen.
  • Kontakt Forbruger Europa, hvis du ikke kan komme i dialog med virksomheden. Hvis det er en udenlandsk virksomhed inden for EU, kan vi måske hjælpe dig, og ellers hjælper vi dig videre.
Pengene er blevet trukket på dit kort:
  • Kontakt din bank, der måske kan hjælpe dig med at få pengene tilbage.
  • Kontakt Forbruger Europa, hvis du ikke kan komme i dialog med virksomheden. Hvis det er en udenlandsk virksomhed inden for EU, kan vi måske hjælpe dig, og ellers kan vi hjælpe dig videre.
Gode råd, hvis du er blevet snydt af en privatperson:
  • Kontakt din bank, der måske kan hjælpe dig med at få pengene tilbage.
  • Kontakt Sikkerdigital.dk’s hotline, og få en vurdering af din sag. Du kan både ringe og skrive.
  • Anmeld svindel til politiet.
Indlægget Undgå at blive snydt på nettet blev først udgivet på Nettips.dk.

Source: https://nettips.dk/undgaa-at-blive-snydt-paa-nettet/
Besvar